בניית בית נוגעת לחלום ילדות שרובנו יכולים להתחקות אחריו, עוד מהימים שבנינו את הבתים הצבעוניים שלנו בקוביות של לגו. להבדיל מהרבה חלומות ילדות, החלום הזה לא מתפוגג עם הזמן אלא מבשיל לרצון בוגר יותר. כשאנחנו ממסדים את הזוגיות, בגיל מאוחר יותר, החלום לבנות בית אמיתי ביחד מתחיל להתגבש.  הבית הופך לחזון משותף לא רק של מבנה פיזי אלא מרחב של אהבה המשקף את התקוות, החלומות והשאיפות המשפחתיות שאנו מדמיינים לעצמנו, ורוצים לבנות יחד.

היציאה למסע להפוך את החלום הזה למציאות מרגשת ומפחידה כאחד. תהליך בניית הבית מהיסוד הוא משימה משמעותית הדורשת תכנון קפדני, קבלת החלטות רבות וכמובן שימוש בדמיון. מדובר בפרויקט בו כל בחירה אדריכלית או עיצובית תשקף את הסיפור הייחודי שלכם ותשפיע על התוצר הסופי.

כדי להפחית את הסיכונים, ולמקסם את הסיכויים להצלחת הפרוייקט ברוגע, מומלץ לקחת יועץ מומחה, שילווה אתכם לאורך הפרויקט משלב החלומות ועד לפרט הגמר האחרון, וימנע מכם הפתעות מצערות ויקרות בדרך ובעיקר ייתן לכם שקט נפשי בקבלת ההחלטות השונות.

בחירת אדריכל מתאים להפיכת החזון למציאות

השלב הראשון, הקריטי ביותר במסע כולל התקשרות עם אדריכל. האדריכל הוא השותף המרכזי הראשון למסע והוא אמור להפוך את החזון שלכם למציאות ולתרגם את המשאלות והצרכים שלכם למרחב מחיה נוח, פונקציונלי ומעוצב.

לאחר שבחרתם את האדריכל, כעת הזמן להעביר אליו את השרביט כדי שיוריד את החלום לתוכנית הניתנת לביצוע. התהליך לוקח זמן מה, והוא דורש מעורבות מלאה שלכם, כדי לדייק את הצרכים, החלומות, והרצונות שלכם היום, ובעיקר בעתיד. חשוב למצוא אדריכל איתו תוכלו לתקשר בקלות ובכנות ואשר יבין את החזון שלכם ויוכל להתחבר אליו, שכן תפקידו למצוא את הפתרונות האדריכליים הטובים והמשתלמים ביותר המתאימים לצרכים שלכם.

לאחר סיום התוכנית האדריכלית, מומלץ להתחיל לחשוב כבר בשלב הראשוני על עיצוב פנים הבית. לשם כך ניתן לשכור מעצב פנים או להמשיך עם האדריכל. המעצב מסייע לכם לייצר מראה אחיד ומגובש לבית, אשר ישקף את הסגנון האישי שלכם תוך דאגה לפונקציונליות, לנוחות וכמובן למראה אסטטי. חשוב לעשות את בחירת המעצב כבר בשלב המוקדם, מכיוון שחלק מהעיצובים יכולים להשפיע על מערך החשמל, מיזוג, מטבח ואפילו קירות הבית.

הבחירה בבעלי מקצוע אלו היא קריטית, ולכן כדאי להיוועץ במומחה שילווה אתכם בתהליך, באיתור ובחירת האדריכל ובעיקר בבחינת התוכנית האדריכלית המוצעת על ידם. לעיתים עצה אחת קטנה בשלב זה, יכולה לחסוך לכם עשרות או אפילו מאות אלפי שקלים בבניה לאחר מכן.

 

החלק החשוב בפרויקט – בחירת הקבלן

השותף השני הקריטי, הוא כמובן הקבלן. בחירה זו היא החשובה מכולם שכן היא תשפיע ככל הנראה, על כל ההיבטים של הפרויקט שלכם. הצוות המקצועי הנכון יוכל להקים את התוכניות האדריכליות שלכם לחיים, תוך הקפדה על סטנדרטים גבוהים של איכות ויעילות. חשוב למצוא קבלן שתמצאו איתו שפה משותפת, מכיון שבחודשים הקרובים, תצטרכו לקיים איתו תקשורת יומיומית.

בשלב זה חשוב להתקשר עם מנהל פרויקט / מפקח בניה. בחירת קבלן ללא יכולת בחינה עצמאית של יכולותיו, יכולה להיות הימור יקר. המפקח ילווה אתכם במכרז הצעות המחיר מול הקבלנים, יכין לכם תכנית ומפרט מלא ומסודר כדי שתוכלו לקבל מהקבלנים הצעת מחיר ברת השוואה. בסופו של יום חשוב לזכור שלקבלן יש את האינטרס שלו, שלא תמיד עומד בקנה אחד עם שלכם, ולכן חשוב שמישהו מטעמכם, שהוא איש מקצוע בתחום יבחן את ההצעה וינהל עבורכם את המו"מ עם הקבלן.

יועצים מקצועיים

לאחר שיש בידיכם תוכנית אדריכלית סופית, מומלץ להתייעץ עם מומחים שונים כדי לחשוב על אלמנטים נקודתיים בבית, כגון: בית חכם, בידוד ואיטום, מיזוג וחימום ואף גינון ופיתוח נוף. כדי שיהיה לכם עלויות ריאליות גם לטיפול באלמנטים אלו, וגם יאפשרו לכם תכנון והתאמה מוקדמת של התוכניות במידה ויהיה צורך בכך.

הכנת התקציב

ההתעסקות בתקציב היא אולי השלב המבעס בפרויקט, אבל ללא ספק החשוב ביותר. מן הסתם הכנתם לעצמכם תקציב מראש, כולל חריגות, הבעיה טמונה ביכולת הקבלנים לתת הצעות מחיר הכוללות מראש את ההפתעות בדרך. רוב האנשים שבנו, יספרו לכם שעם כל ההכנות מראש הם חרגו באופן משמעותי מהתקציב מסיבות שונות.

כאן מגיע תפקידו של מנהל הפרויקט / מפקח בניה. הוא יבנה לך מפרט מלא, כולל חומרים, עבודה וספקי משנה, כדי ליצר הערכת מחיר ריאלית. הניסיון רב השנים של המפקח, מאפשר לו לתקצב את הפרויקט בצורה שתמנע מכם הפתעות בהמשך ותיתן לכם את היכולת לתכנן ולמקסם את התקציב בצור האופטימלית.

בונים את הבית

עכשיו, כשעומדים לרשותכם צוות אמין של קבלן, מנהל עבודה, פועלים ומפקח בניה שמנהל את כל התהליך, המסע להקמת בית החלומות שלכם נכנס סוף סוף לשלב המעשי והמרגש של הבניה. תהליך זה הוא תזמורת מסונכרנת, המורכבת ממספר שלבים, שכל אחד מהם בעל השפעה מכרעת על השלמות והיופי של המבנה הסופי.

יציקת תשתית הבטון מסמנת רגע מרכזי בבניית הבית, על יסודות אלו יעמוד הבית כולו בעתיד. התהליך מתחיל בהכנה קפדנית של האתר, פילוס הקרקע, והכנת היסודות ליציקת הבטון, תוך חיזוקם במוטות פלדה. לאחר מכן מערבבים את הבטון ויוצקים אותו בקפידה לתוך התבניות שהוכנו. לאחר שהבטון מתקשה, השלבים הבאים כוללים איטום למים ואולי גם בידוד הבסיס להגנה מפני רטיבות וכן בידוד תרמי החיוניים לשמירה על שלמות הבית ונוחות המחיה בו. שלב זה מדגיש את החשיבות של דיוק ומומחיות בכל היבט של עבודת היסוד, מהכנה ויציקה ועד להגנה על המוצר המוגמר.

כעת מגיע שלב השלד, הכולל הקמת קירות, רצפות ומבנה לגג. עכשיו כבר ניתן לראות בית עומד, ולהתרגש.

לאחר שהמבנה קם, מטפלים בקירוי ובאיטום, כדי להגן על הבית מפני פגעי מזג האוויר.
בשלב זה גם מותקנים גם תשתיות למערכות שצריכות לעבור בשלד המבנה.

לאחר סיום השלד, מתחילים לטפל בפנים הבית. ראשית באינסטלציה, בחשמל, תקשורת, משקופים עיוורים ובמיזוג האויר. מערכות אלה הופכות את הבית לראוי ונעים למגורים.
תוך כדי בניית הבית משלימים שלב אחרי שלב מערכות בידוד ואיטום, לפי התקדמות הבניה והתזמון הנכון לביצוע.

לבסוף מגיע שלב הגימורים הפנימיים והחיצוניים. בשלב זה משלימים את הריצוף, קרמיקה, אלומיניום, צבע, נגרות, מסגרות, משטחים ואביזרים. זה המקום שבו הבית מתחיל לקבל את הזהות הייחודית שלכם.

לבסוף, בקרת איכות ובדיקה סופית שהכל שלם ומתאים לתוכניות.

גם לאחר תחילת הבניה, וגם במהלכה, היועצים של רפאלי, עומדים לרשותכם בכל שאלה ובעיה, התלבטות או קושי ומספקים לכם ייעוץ מומחה אובייקטיבי מקצועי כדי להבטיח שהפרויקט יתקדם בצורה חלקה, ותוך עמידה בלו"ז ובתקציב. עם רפאלי, החלום לבנות בית משלכם הופך לא רק לאפשרות, אלא למציאות, שתבטיח שהבית שדמיינתם הוא הבית בו אכן תגורו.

בהצלחה!